Główną ideą „Pytajnika” jest grupowe formułowanie pytań dotyczących Ziemi widzianej jako sieci połączeń zachodzących w środowisku. Działanie wychodzi z założenia, że pełne zrozumienie problemu nie polega jedynie na szukaniu rozwiązań, a przede wszystkim na odpowiednim zadawaniu pytań. W tym przypadku konstruowanie pytań staje się podstawową formą poznawania świata.
Podczas warsztatu dzieci pracują nad małymi przestrzennymi konstrukcjami – mapą pojęć i skojarzeń. Będziemy pracować bezpośrednio na ziemi i w ziemi – brudząc dłonie zastanowimy się, czy gleba to tylko to, z czego wyrastają rośliny, czy także miejsce życia wielu innych organizmów. W działaniu wykorzystamy patyczki, kijki, sznurki, kalki i papier z makulatury, aby zbudować nasze wyobrażenie o zdrowej glebie. Rozmawiając o problemach z jakimi mierzy się aktualnie ludzkość poszukamy niecodziennych rozwiązań, które można wcielić w życie, po zakończeniu warsztatu.
Realizacja skupia się na postrzeganiu ziemi/gleby w szerszym kontekście wynikającym z uwarunkowań geologicznych, społecznych, kulturowych i ekologicznych, z położeniem nacisku na obserwację i analizę ziemi jako ekosystemu. Kluczowe będą tu m.in.: zmysłowa, cielesna relacja człowieka ze środowiskiem (na podstawie kultur rdzennych oraz okresie prehistorii) oraz aktualny globalny kryzys, wynikający z zerwania prymarnej więzi z naturą (destrukcyjna transformacja ziemi).
Warsztaty przeznaczone dla dzieci w wieku od 7 do 9 lat.Ideą Kobaltu jest łączenie ludzi w działaniu. Kobalt Migrating Platform to interdyscyplinarna inicjatywa w ramach której powstają programy kulturalne i artystyczne połączone z działaniami edukacyjnymi, oraz tematyczne warsztaty twórcze, samouczki i materiały edukacyjne. Kobalt bada i twórczo analizuje relacje zachodzące w przestrzeniach miejskich i naturalnych, pracuje z takimi tematami jak: kultura i sztuka, architektura, ekologia, bioróżnorodność, świadomość społeczna.
Idea inicjatywy wywodzi się z założenia, że sztuka może być punktem łączącym, służącym wymianie doświadczeń i doznań między ludźmi, gdzie podłożem jest wielowymiarowe – różnorodne narodowościowo, wielogatunkowe społeczeństwo. Celem platformy jest projektowanie narzędzi umożliwiających krytyczny, ale i łączący dialog oraz poszerzanie wiedzy kulturowej i świadomości społecznej. Kobalt został założony w 2018 roku przez Martę Węglińską i Patrycję Plich, interdyscyplinarne artystki, absolwentki Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu.