Używamy Cookies w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.
Dalesze korzystanie z tego serwisu oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Dowiedz się więcej o naszej polityce prywatności

Zamknij

18 - 29/06/2021

Prawda nie ma nic wspólnego z teatrem. To okropne słowo. Prawda wyklucza teatr. Nietzsche, filozof, który zrodził się z tragedii greckiej, powiedział, że sztuka jest instrumentem pozwalającym uwolnić się od prawdy. Jeśli wszyscy znalibyśmy prawdę, bylibyśmy niewolnikami. (…) Dlatego trzeba zaburzyć komunikację, która stała się ideologią dominującą, wprowadzić wątpliwość, niepewność. Sztuka nie jest komunikacją, ale rodzajem odkrywania. Odkrywanie jest odwrotnością, wywróceniem komunikacji. To właśnie jest zadaniem teatru – stworzyć możliwość odkrycia, wręcz objawienia.

Romeo Castellucci

Pierwsza, historyczno-analityczna część książki zakreśla refleksję o obrazie, który leży u podstaw teatralnego (zarówno estetycznego, jak i etycznego) projektu Societas Raffaello Sanzio. Tę część kończy posłowie Valentiny Valentini, profesor Uniwersytetu Callabria w Rzymie, na temat relacji między obrazem i pracą nad głosem w poszczególnych spektaklach grupy. Drugą część książki stanowią przeprowadzone przez autorkę, Dorotę Semenowicz, rozmowy z Romeem i Claudią Castellucci, Chiarą Guidi oraz Gildą Biasini – producentką, która towarzyszy artystom od 1988 roku. Oddzielną część publikacji stanowią zdjęcia z omawianych spektakli włoskiego reżysera.

Romeo Castellucci – reżyser, artysta sztuk wizualny, laureat wielu nagród, w tym Złotego Lwa w Wenecji za dorobek twórczości w 2013 roku, ukończył malarstwo i scenografię na bolońskiej Akademii Sztuk Pięknych. W 1981 roku powołał – wraz z siostrą Claudią i przyszłą żoną Chiarą Guidi – grupę Socìetas Raffaello Sanzio, w ramach której reżyseruje do dziś, łącząc sztuki wizualne, teatr i performans.

Dorota Semenowicz – absolwentka Paris III Sorbonne-Nouvelle w Paryżu (teatrologia, literaturoznawstwo), doktorantka Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Pracuje w dziale literackim Teatru Narodowego w Warszawie i w dziale programowym Malta Festival Poznań. Tłumaczka z języka francuskiego, redaktorka książek (Corpus Jan Fabre, 2010; Christoph Schliengensief: sztuka bez granic, 2011; Polityka wyobraźni – sztuka flamandzka, 2011) i artykułów na temat współczesnego teatru.

Recenzja ksiażki w Dwutygodniku: Odwracanie rzeczywistości Małgorzata Ćwikła