Używamy Cookies w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.
Dalesze korzystanie z tego serwisu oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Dowiedz się więcej o naszej polityce prywatności

Zamknij

18 - 29/06/2021

grafika: Bękarty
Galeriagrafika: Bękarty

W ubiegłym roku Festiwal Malta rozpoczął nowy nurt programowy – Portret Artysty/Artystki, w którego ramach przybliża twórczość wybitnych autorów i autorek współczesnego teatru i literatury. W ramach maltańskich Portretów są prezentowane spektakle, o których w Polsce mówi się i pisze, a które rzadko można obejrzeć na żywo; produkowane i koprodukowane są wydarzenia teatralne i muzyczne, a także organizowane spotkania z twórcą i jego/jej współpracownikami.

Artystą portretowanym w 2022 roku będzie Luk Perceval – reżyser, aktor, zdobywca wielu nagród, klasyk współczesnego teatru europejskiego, jeden z najbardziej rozpoznawalnych przedstawicieli flamandzkiej fali – pokolenia artystów i artystek, którzy zrewolucjonizowali teatr i taniec europejski w latach 80. XX w. Zaproponowane przez niego wówczas rozwiązania zdefiniowały sceniczny język kolejnych pokoleń reżyserów i reżyserek. Od tego czasu teatr Percevala ewoluował, przechodził różne fascynacje, nowe otwarcia. Reżyser wciąż stawia sobie wyzwania, onieśmiela dziś precyzją, prostotą i wysmakowaniem swoich przedstawień, poetyką skrótu na poziomie tekstu, szczególną dbałością o dźwiękowy efekt całości oraz zespołową grą aktorską.

Spektakle Luka Percevala prezentowano w Polsce kilkakrotnie, m.in. podczas Malta Festival Poznań 2010 w ramach Idiomu: Flamandowie – widzowie mogli wówczas obejrzeć The Truth about the Kennedys. W ubiegłym roku Luk Perceval wyreżyserował z polskim zespołem spektakl 3Siostry (koprodukcję TR Warszawa i Teatru Starego w Krakowie), za który otrzymał Nagrodę im. Konrada Swinarskiego.

Prezentacja twórczości flamandzkiego reżysera na Malta Festival Poznań 2022 to również kontynuacja współpracy festiwalu z gandawskim teatrem NTGent, którego dyrektorem jest portretowany w zeszłym roku na Malcie Milo Rau. Luk Perceval jest obecnie artystą rezydentem tego teatru. Po 20 latach pracy i życia w Niemczech reżyser zdecydował się na powrót do ojczystego kraju. A pierwszym teatralnym dziełem, jakie podjął się wyreżyserować po powrocie to spektakularna, pomyślana jako teatralny tryptyk, opowieść o Belgii.

Cały smutek Belgii, czyli belgijska historia w trzech rozdziałach
 

Trylogia Cały smutek Belgii składa się z trzech spektakli opowiadających o niechlubnych rozdziałach belgijskiej historii. Spektakl Czarny jest poświęcony eksploatacji Konga przez króla Leopolda II. Żółty dotyczy czasów II wojny światowej i kolaboracji Flamandów z nazistami. Ostatnia część, Czerwony, skupia się na atakach terrorystycznych, do których doszło w Brukseli w 2016. Tytuły poszczególnych części nawiązują do trzykolorowej flagi Belgii, a całość jest poruszającą, miejscami surrealistyczną opowieścią o państwie-paradoksie, będącym dzisiaj politycznym sercem Europy. Państwie bez narodu, wewnętrznie podzielonym, w którym tylko kilka procent mieszkańców określa się jako Belgowie i Belgijki.

„W kontekście twórczości Percevala i całej flamandzkiej fali trylogia Cały smutek Belgii jest wyjątkowa. To jasno zdefiniowana opowieść o Belgii, kraju, w którym Luk Perceval się urodził, z którego wyjechał i do którego powrócił. [...] [Trylogia] nie jest jednak teatrem jawnie zaangażowanym politycznie. Nie ma też na celu wskazywania palcem winnych. To opowieść o wielkich aspiracjach małego kraju, o ludziach w tyglu historii, o makropolityce i ludzkiej codzienności” – pisze Dorota Semenowicz, programerka Malta Festival Poznań. O twórczości artysty można przeczytać TUTAJ.

Opowiadając o swojej pracy nad trylogią, Luk Perceval podkreśla konieczność rozbudzania poczucia odpowiedzialności, nie tylko zbiorowej, lecz przede wszystkim jednostkowej. To dla reżysera jedna z kluczowych funkcji teatru. Jak mówi, dziś jest bardzo istotne, żebyśmy przestali twierdzić, że cała wina leży po stronie polityków.

Portret Artysty: Luk Perceval to część programu Świat w uścisku / World Held Tight / СТИСНУТИЙ СВІТ, wyznaczającego główne hasło tegorocznego Festiwalu Malta. Program powstał w odpowiedzi na kryzys humanitarny na granicy polsko-białoruskiej, rasizm, którego ten kryzys był i jest przejawem, skrajne podziały społeczne i konflikty kulturowe, a także prowadzoną przez Rosję od ponad miesiąca wojnę z Ukrainą.

Belgia to państwo, którego granice wyznaczono arbitralnie w XIX w., państwo skrajnie skonfliktowane wewnętrznie, byłe imperium kolonialne, cel masowej imigracji. To sprawia, że w Belgii jak w soczewce, skupiają się problemy, z którymi musi zmierzyć się cała Europa. Jak opowiedzieć o tych problemach ze zrozumieniem, uważnie, nie popadając w stereotypy i uproszczenia? Co przeszłość mówi o teraźniejszości? Jakie wyznacza perspektywy na przyszłość?

Maltański pokaz będzie pierwszą prezentacją wszystkich części trylogii razem. W ramach całodziennego performansu teatralnego zapraszamy na trzy spektakle, specjalny poczęstunek i spotkanie z reżyserem. Sprzedaż biletów na wydarzenie zostanie ogłoszona wkrótce.